Hoofdmenu

MenuClose

Leerlingen 'Track the Talent' maken beste havenfilmpje

donderdag 26 juni 2014

En…actie! VMBO-klassen die in Het Scheepvaartmuseum de tentoonstelling ‘Haven 24/7’ bezoeken, maken in kleine groepjes promotiefilmpjes over werken in de Amsterdamse haven. Aan het einde van het schooljaar 2013-2014, is het beste filmpje gekozen door een jury bestaande uit medewerkers van Het Scheepvaartmuseum en Havenbedrijf Amsterdam.

Een groepje leerlingen van Track the Talent, een stichting die de kloof wil dichten tussen laaggeschoolde jongeren en het bedrijfsleven, heeft op overtuigende wijze gewonnen. Lonneke Vennix, communicatie adviseur bij het Havenbedrijf Amsterdam en jurylid: “Het winnende filmpje zou je als reclamebureau zelf bedacht willen hebben. Echt top!”

Gisteren hebben de leerlingen de hoofdprijs, een helikoptervlucht over de Amsterdamse haven, overhandigd gekregen in het bijzijn van Mirjam Sterk, Ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid.

Dertje Meijer, president-directeur Havenbedrijf Amsterdam, zegt: “Met het scholenproject van Het Scheepvaartmuseum laten we jongeren de Amsterdamse haven beleven. Voor veel van hen is het een onbekend terrein, terwijl het een gebied is waar de komende jaren veel mensen nodig zijn. Werken in de haven is niet meer zo vies en zwaar als vroeger, er zijn juist veel mensen nodig in de techniek en logistiek. Werken in de haven betekent uitzicht op een baan met toekomstperspectief en goede doorgroeimogelijkheden’.

Het winnende filmpje is te zien op youtube. Hier zijn ook de andere ruim 450 filmpjes te zien die in de afgelopen drie jaar in Het Scheepvaartmuseum door VMBO-leerlingen zijn gemaakt.

Aanvullende informatie

Over de tentoonstelling Haven 24/7

In de Haven 24/7 tentoonstelling ontdekken bezoekers wat er allemaal gebeurt in de Amsterdamse haven. Een spectaculaire, twintig meter lange maquette laat zien hoe enorm groot het havengebied is – van IJmuiden tot de Oranjesluizen. Ook beleeft de bezoeker de haven van binnenuit: in een vliegende vaart wordt hij door het havengebied vervoerd alsof hij zelf in een container zit.

Over Havenbedrijf Amsterdam

De Amsterdamse haven is de vierde haven van West-Europa en groot in de overslag en verwerking van energieproducten. Het Noordzeekanaalgebied sloeg in 2013 ruim 95 miljoen ton goederen over waarvan circa 78 miljoen ton in de haven van Amsterdam. In de havenregio werken in totaal 59.000 mensen bij bedrijven in de haven of havengerelateerde bedrijven. Daarvan werken zo’n 26.000 mensen in Amsterdam. Havenbedrijf Amsterdam NV heeft de ambitie een duurzame, innovatieve manier waarde toe te voegen voor klanten en omgeving. Het havenbedrijf stimuleert groei bij bedrijven, waarbij zorgvuldig met beschikbare ruimte en kwaliteit van water, bodem en lucht wordt omgegaan. Als Port of partnerships werkt het Havenbedrijf Amsterdam intensief samen met partners in het bedrijfsleven, stad en regio.

Media